lørdag 10. juni 2017

Teppe av oldemorruter



Det er ikke så ofte jeg hekler,
men nå har jeg fått ferdig et teppe av oldemorruter.
Dette er et fargerikt teppe,
altså et typisk restegarnsprosjekt.
Jeg hadde 12 ruter som jeg hekla for flere år siden,
og de ble funnet fram i mars måned,
og da ble det plutselig fart i sakene.
Det manglet ikke på restegarn akkurat,
og nå har jeg brukt opp mange smånøster som ikke var til noe annet.
De fire innerste radene er restegarn,
men følte jeg måtte ha noe likt som bandt det hele sammen.
Valget falt på en rad lys grått
og en rad mørk grått ytterst. 
Sammenheklinga og picotkanten rundt er også i mørk grått.




Det var litt vanskelig å ta bilde av hele teppet,
og her er det fra en annen kant
hengende over rekkverket på verandaen.




Teppet består av 88 ruter,
11 på lengden og 8 på bredden.
Størrelse ferdig blokka: 1,75 m x 1,25 m.




Jeg har brukt garn som har 100 m på 50 gram.
Heklekrok nr 3,5.
Garnforbruk: 1290 gram,
av dette er det 560 gram restegarn.
Det grå garnet er Viking sportsragg.




Nærbilde av ei hekla rute.




Sammenheklinga ble ganske enkel,
og gir teppet et "luftig" preg.


Jeg er veldig godt fornøyd med teppet
og regner med det kommer til å bli flittig brukt.
Nå må jeg bare passe på så ikke abstinensene melder seg
og jeg er i gang med ett til.
Det er nemlig mer restegarn i mine kasser.


God helg til alle mine lesere!


Klem fra Ingunn

13 kommentarer:

  1. Kjempefint teppe! Dette er nok mange timers arbeid, ser jeg for meg.
    Ha ei fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  2. Så flott! Og ein god ide, det er ikkje mangel på restetråd her i huset heller:)
    Forresten så har eg ein teppe-ufo når eg får tenkt meg om, strikka ruter, frå heilt tilbake til 2010, kanskje eg må ta fatt i den snart:)
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  3. Så artig at vi begge har heklet tepper, dette var kjempeflott, de unge elsker disse teppene, jeg også. Klem fra Beth

    SvarSlett
  4. Det blei eit kjempefint teppe, og ei luftig og fin samanhekling :) Og så mykje flott restegarn du har fått brukt. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  5. Det er vel nok en god ide at have kant og sammenhækling i én og samme farve (eller i dit tilfælde i to farver tone i tone). Det giver "ro" til et ellers flimrende udtryk. Det er en ide jeg vil tage med mig når jeg skal sammenhækle mine strikkede "evighedsfirkanter", som jeg strikker på, når jeg forflytter mig (bil, bus, tog). Dit tæppe er enormt smukt, jeg glæder mig til at se nr. to færdigt.

    SvarSlett
  6. Så deilig teppe, fint å ha på kjølige sommerkvelder. En flott måte å få brukt opp smårestene på. Det ble veldig fint med den grå kanten rundt.

    SvarSlett
  7. Masse hekling :-))) Deilig teppe du har heklet.
    Herlige farger... deilig å bruke restegarn.
    Super fint du har laget sammenhekling.
    Gratulere, kjære Ingunn. Kjempeflott teppe.
    God nye uke. Klem fra Viola

    SvarSlett
  8. Kjempefint teppe.
    Fargane er så fine og avstemte, eit skikkeleg smykke.
    Takk for dei fine kommentarane om Nordmøreturen. Eg er ikkje ferdig
    å skrive om den enno. Me var berre i indre Nordmøre og køyrde via Eidsvåg, Eresfjord, Åndalsnes tilbake. Me snakka om Tingvoll, men det må bli ein annan gong. Der er visst ein flott overnattingsplass har eg høyrt.

    SvarSlett
  9. Rett og slett nydelig! Et deilig teppe som sikkert kommer til å bli brukt mye. Nå har endelig sommeren kommet og jeg krysser fingrene for at den blir en stund. Ferien står for døren og vi gleder oss masse til tre uker i bryggerhuset på Levang :)
    God sommer til deg med ønske om fint vær!
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  10. Utrolig flott teppe. Her har du lagt ned mye arbeid, gratulerer.

    SvarSlett
  11. Bra de gamle rutene kom frem, for dette var riktig lekkert! Veldig fine og gode farger. Jeg liker egentlig å hekle, og har noen ruter liggende i en pose... Håper mønsteret er der også. Her blir det lite håndarbeid. Hektisk på arbeid og maling av hus. Men senere i sommer håper jeg å få tid ved symskina.

    SvarSlett
  12. Veldig fint arbeid du har gjort, og teppet ble flott!

    SvarSlett
  13. Skikkelig lekkert teppe. Oldemorruter slår aldri feil altså.

    SvarSlett