torsdag 1. desember 2016

Fletteluer med øreklaffer

Luene som jeg skal vise her har jeg funnet oppskrift på
i boka " Strikk i all enkelhet" av Marte Helgetun.





Garn: Baby Silk fra DSA, rosa, dobbel tråd
Pinner: Nr 5
Str: 2 år
Garnforbruk: ca 90 g



Garn: Baby silk fra DSA, lys grå, dobbel tråd
Pinner: nr 5
Str: 1 år
Garnforbruk: ca 85 g


Garnet i disse luene koster en del,
men det gir de mykeste luene du kan tenke deg.
Størrelsene går fra 1-6 år,
og det er også en modell med 2 fletter uten øreklaffer.
Luene strikkes på tvers og sys sammen bak.
Hullrad med fletta snor i toppen.
Jeg synes de er kjempefine,
og de er ikke vanskelige å strikke.


Hva gjør man ellers i disse førjulstider?
Etterat jeg var ferdig med klingebaksten,
ble det to porsjoner med potetlefser.
Potetlefser har jeg ikke bakt før,
men med ei god oppskrift og gode råd på veien,
ble det et resultat jeg er fornøyd med.
Jeg har sett både tynnere og større lefser,
men smaken er det ingen ting å si på.



Noen lefser ble lagt i fryseren med smør og sukker på,
og andre ble pakka bort usmurte
og skal brukes med smøreost, kjøtt eller fisk.
Ser for meg at det kommer til å smake himmelsk
med f.eks. kald ribbe eller rakfisk.


Første porsjon med julekaker er også klare,
men tror nok det blir en til.
Kjekt å ha litt å gi bort også.




Julemarkedet vårt ble dessverre dårlig besøkt, 
men det tatt i betraktning ble ikke salget så verst.
Jeg hadde bakt en del julekaker 
og pakka i små cellofanposer,
og de fikk bein å gå på.



I år, som i fjor,
var det posene med goro som forsvant først.


Fant ut at jeg trengte noen små julegaver slik på tampen,
men dem får jeg vise i romjula.
Med tanke på alle håndballkampene på TV
er det viktig å ha et enkelt strikketøy nå utover.


Ønsker alle mine lesere ei riktig fin adventstid!
Det pleier å være ei travel, men hyggelig tid,
og det håper jeg det blir i år også.


Stor klem fra Ingunn

13 kommentarer:

  1. Kjempefin lue i godt garn. Deilig og myk! For en julebakst før desember begynner for alvor! Fantastisk.

    SvarSlett
  2. Herlig lue, den har jeg strikket ett par av også. Så flink du har vært til å bake! Det var mye godt😄 Jeg tar helgen i dag så det blir litt kakebaking, men ikke mye tror jeg 🤔
    God helg og klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Hej Ingunn. Ihhh, som du julehygger og tak for fremvisningen af de små flette-huer. Hvis jeg husker ret, har jeg bogen med de mønstre i, men har endnu ikke strikket dem.
    Rigtig god 1. dec aften

    SvarSlett
  4. Så mye godt du har bakt:-) Kos deg med mer strikking og baking i førjulstiden! Klem Marianne

    SvarSlett
  5. Advent advent første lys brenner :-)) og første dør fra adventskalender er oppe :-)) Siste natt vi hadde 10 cm snø... så fint, men dessverre nå er regn igjen. Lue du har strikkt er så fint, så herlig med fletter.
    Ser veldig god bakeri. Jeg bakte småkake og adventkake. Så veldig
    fint er adventstid. Hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  6. Ser ut som ei veldig god hue. Og så mykje god julebakst du bakar. God helg.

    SvarSlett
  7. Ja, her var det mye godt! I år håper jeg å få bakt mye, og skrevet ekstra mange julekort!

    Det var hyggelig at du ble trukket ut som vinner av Julens Småstrikk fra Familien! Kan du sende meg adressen din til min e-post cathjust alfakrøll online.no?

    Ha en flott 2. adventshelg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  8. Dette ser ut til å være luer som sitter godt. Pene er de også.
    Dumt at julemarkedet var dårlig besøkt! Julemarked hører med for å komme i den riktige stemningen og få fart på juleforberedelsene selv. Goro er de beste julekakene! :)

    SvarSlett
  9. Når man strikker til de små må man ikke være nærig med garnkvaliteten. Når det skal være fint og blødt og ikke klø og kradse, så koster det - "Because they're worth it". Flotte huer og lækkert bagværk.

    SvarSlett
  10. Disse luene er veldig søte, og skjønner godt at de blir en favoritt.
    Jeg får litt hetta da jeg ser hvor flink du er til å bake til jul. Jeg har ikke begynt. Stekt kjøttkaker, det er det hele. Men det går seg vel til. Lenge til jul, ennå ;)
    Trist at julemarkedet ikke ble godt besøkt. Jeg opplevde det samme jeg sto på for en uke siden. Men det forundrer meg ikke at kakene fikk bein å gå på. Det er som mannen min pleier å si: "alt som kan døttes i hue, selger" . Tror det er noe i det ;)
    Ønsker deg ei i fin uke! Klem

    SvarSlett
  11. De luene er veldig søte! Din ble fin i rosa♡
    Så herlig julebakst! Potetlefse og julekake er snadder;)

    Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid:)

    SvarSlett
  12. Her var det mye godt bakverk !!!
    Og nydelige myke og gode luer.
    Ønsker deg fine førjulsdager .

    SvarSlett
  13. Aaa, alt du rekker over, Ingunn! Så mye snadder julebakst. Veldig variert. Skulle ønske dere hadde julemarked litt nærmere, for da skulle jeg stukket innom og handlet hos deg :))

    Det ble ikke mye baking hos oss til tross for planer om mer i år. Pepperkaker, hvite julemanna og lussekatter til Luciafeiringen. Men det er helt greit - når julen er der, så er vi lei julekaker likevel :D

    De barneluene syns jeg er så fine, men jeg har ingen å strikke de til. Har sett mange fine varianter både på nett og på små jenter her. De er populære :)

    SvarSlett