tirsdag 1. september 2015

To små Marius-gensere


I sommer har jeg strikka to små Mariuser i originalfarger. 
Jeg hadde Baby Merino fra Drops i lageret,
og dette garnet synes jeg egner seg godt til småfolk.
Jeg brukte oppskrifta som står i Mariusboka,
og der er det brukt et mye tykkere garn,
så her måtte det visse tilpasninger til.
Jeg endte opp med å bruke maskeantallet til str 6 år
og lengde til 4 år.




Her er den som ble ferdig først.
Jeg fikk for lite blått garn,
men var heldig og fant samme innfarging hos forhandleren.
Da kjøpte jeg like godt flere nøster 
som jeg mente skulle rekke til nok en genser,
men den gang ei. 
Og jeg som trodde jeg var rimelig god til å regne!
Men jeg var heldig nok en gang,
og her er resultatet.  




Begge genserne er levert for salg på Stugu.



Fakta:
Garnforbruk: ca 195 gram
Mønster: Mariusboka
Garn: Drops Baby Merino, 50 g/175 m
Pinner: nr 2,5 og 3
Størrelse: 3-4 år


Å strikke Marius-gensere er like morsomt hver gang.
Det kommer kanskje av at de er så fine.
Ser ikke bort fra at det kan komme flere......

Akkurat nå går det i sokker.
Kommer på bloggen etterhvert.


Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Alltid kjekt at dere leserinnleggene mine
og tar dere tid til å kommentere.
Jeg har vært litt på etterskudd i det siste,
men lover å skjerpe meg.


God tirsdagskveld!
Her blir det sokkestrikking.


Klem fra Ingunn

23 kommentarer:

  1. Så fine gensere du har strikka. Ha ein fin tirsdagskveld. Klem

    SvarSlett
  2. Kjempefine, disse blir gode utover vinteren !

    SvarSlett
  3. Herlige gensere. Marius genser i orginalfargene er aldri feil. Jeg har nettopp begynt på dameutgaven fra samme bok, men i helt andre farger. Ønske fra mottager :)
    Her regner og blåser det både nedover og bortover, må vel kanskje inse at sommeren er mer eller mindre over :((
    God onsdag til deg.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  4. Du er altså en hel tryllekunstner med strikkepinde Ingunn. Du fremtryller det ene efter de andet flotte håndarbejde.
    Godmorgen hilsen fra Tove

    SvarSlett
  5. Du strikkar så fine Marius :)

    SvarSlett
  6. Prøver igjen jeg, den forrige kommentaren min forsvant visst. :)

    Fine gensre, og mykt og deilig garn. Så bra at du fikk tak i mer av samme innfarging, ikke gøy å få nyanseforskjeller på et plagg med så mye ensfarget glattstrikk.

    SvarSlett
  7. Så flotte.
    Jeg er veldig glad i marius gensre i original fargene.
    Ha en fin dag

    SvarSlett
  8. Flotte gensere😀. Jeg skal og i gang med Marius i orginalfargene snart, må bare gjøre ferdig UFO sokkene mine😉. Jeg blir heller ikke lei av det mønsteret😀.

    SvarSlett
  9. Veldig fine gensere, og så deilig garn som du har valgt. Det er absolutt passende for småfolk:-)

    SvarSlett
  10. Heldige småfolk som får en ekte håndstrikka mariusgenser! :)

    SvarSlett
  11. Kjempefine gensara, klassiske og fine.
    Flotte huene dine i forrige innlegg også. Ikkje rart dei er populære
    og lageret blir tomt.
    Og induksjonsomn, kjekt og reinsleg.
    Me har det på hytta, den er lett å få rein på platene utan ekstra vaskemiddel.
    Langt verre med den heime som er vanleg keramisk topp. Eg må til med
    spesialmiddele stadig vekk...
    Ha ein fin kveld.
    Her har vore barnebarn nokre timar kvar ettermiddagkveld denne veka.
    kjekt. No må eg sjå innom bloggar.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  12. Så fine gensere:) Det er fint med klassiske mariuser:) De får nok raskt nye hjem disse her, så fint som de er strikket!

    SvarSlett
  13. Marius i orginalfarger slår aldri feil, kanskje på tide at to åringen får seg en her.

    SvarSlett
  14. Tror jeg er den eneste som ikke strikker noe med Marius mønster? Hadde de selv som barn og ungdom, så det var et bruksplagg dengang, og dermed kanskje ikke så spennende? Men fine, det er de. Strikka en med hvit bunn og fersken farget mønster på gymnaset, den er desverre blitt stjålet.. Kos deg videre med strikkinga ;o)

    SvarSlett
  15. Marius er og blir bare marius, jeg blir iallefall aldri lei av dette mønstret synes det er kjempeflott. Det ble helt klart to flotte mariusgensere du har laget her :-) Synes også at rundfelling er det fineste til barneplaggene. Da får du ha riktig god helg du og takk for fin kommentar i bloggen. :-)

    SvarSlett
  16. Så veldig hyggelig er mariusmønsteret og så deilig klassisk farger.
    Fantastisk har du strikkt Inngun. Hilsen til deg. Ha riktig god søndag fortsatt.
    Jeg har koselig i dag. Vi har masse regn og kald og vinden blåser i dag. Så jeg gjøre alt inne... litt strikke, leser min bok, lage mat og jeg har bakt engelk scones... kjenner du? Jeg bakte første ganger og vi vil spiser med fløte og jordbærsyltetøy...
    inspirasjon jeg hadde fra datter min, hun er reist til England med skoleklasse.
    Så vi ville drikker samme tea time klokka fem :-)))
    Stor klem fra Viola

    SvarSlett
  17. Fine gensere du har laget, Marius er jo alltid like pent og velkomment :)

    SvarSlett
  18. Marius er like fint nå som det alltid har vært. Jeg har også boka liggende her og planlegger å lage samme genser. Gleder meg til å begynne. Må bare gjøre meg ferdig med alt det andre jeg holder på med :)
    Ønsker deg en flott ny uke!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  19. Du er ei driftig dame du, ut på tur, plukke bær - strikke for salg.... Alltid noe på gang. Marius i merino må jo være herlig for ungene, og egentlig er jo originalfargene lekkre :) Ha ei strålende ny uke du også. Klem Christel :)

    SvarSlett
  20. De klassiske er så fine, tvillingene har en rød og en blå!

    SvarSlett
  21. Flotte gensere det der. Jeg har også strikket to stykker, den siste er ikke lagt ut. Gikk på garnsmell som du - feilberegnet og kjøpte inn for lite. Fikk tak i samme parti etter litt ekstra innsats, puh.

    Nydelige, klassiske farger. Deilig garn også, men det er små pinner. Du er tålmodig og flink :))

    Kjekt å se hva du styrer med. Håper hånden er blitt helt god igjen, for du er driftig med garn og håndtering av bær :D

    SvarSlett