torsdag 22. november 2012

Uglevotter - nok en gang

Jeg lovte jeg skulle dele erfaringene med å strikke små uglevotter,
og her er det jeg har kommet fram til etter prøving og feiling.
Som sagt før lønner det seg å strikke et par i voksenstørrelse først.
Mønsteret finnes her.
Mønsteret er greit å følge,
og du kan se mye av å studere de gode bildene.

For det første:
Mindre votter kan du enkelt strikke ved å bruke tynnere garn og pinner,
men pinner nr 4 og 5 og tilsvarende garn som er anbefalt i oppskrifta  gir damevotter i grei størrelse.
Jeg prøvde med samme garn,
men med pinner nr 3,5 og 4,  
og det passa fint til små damehender.
Fulgte oppskrifta.


Uglevotter 10-13 år



Garn: Jade  
Pinner: nr 3,5 og 4
Legg opp 36 m p pinner nr 3,5, 1r og 1vr i 24 omg.
Samme vrangbord som på damevotten.
Etter vrangborden, skift til pinner nr 4 og strikk en omgang glattstrikk( tre på damestørrelsen).
Øk som på damevotten, men ta av til tommel etter første "flettinga".
Da har du 4 omganger mindre før tommelen enn på damevotten.
Etter at ugla er ferdig, strikker du 4 omg før du begynner å felle, (9 omg på mønsteret).
Tommelen er forholdsvis smal på disse vottene, så det er lurt å strikke tommel over 14 masker.
Garnforbruk: ca 55 g.
Sy i perler eller knapper til øyne og fest godt.
 
 
 
Uglevotter 7-10 år
 
 
Garn: Jade
Pinner: 3,5 og 4
Legg opp 32 masker på pinner nr 3,5 og strikk vrangbord 20 omg.
Skift til pinner nr 4 og strikk en omgang glattstrikk der du øker 4 masker.
Dette er hele økinga på votten.
Strikk til ugla er ferdig og fell av på vanlig måte.
Strikk inn en tråd for tommel på 13. omgang etter vrangborden over 7 masker.
Tommel:
Trekk ut tråden og ta opp 14 m.
Strikk 12 omg eller ønsket lengde og fell av.
Garnforbruk: 45 g.
 
 
Uglevotter 3-5 år
 
 
Garn: Østlandsgarn
Pinner nr 3,5 og 4
Legg opp 28 m på pinner nr 3,5 og strikk vrangbord 16 omg.
Bytt til pinner nr 4 og øk 4 masker jevnt fordelt på 1. omgang glattstrikk.
Dette er hele økinga.
Votten gjøres kortere ved å strikke bare de 4 første omgangene før du begynner på ugla.
På ugla har jeg hoppa over en omg på beina, en på kroppen og en på hodet.
Ellers strikkes det bare 3 vrangmasker på hver side av ugla.
Begynn fellinga straks ugla er ferdig.
På 9. omgang strikkes det inn en tråd over 6 masker til tommel.
Tommel:
Ta opp 12 masker.
Strikk 10 omg eller ønsket lengde.
Fell av.
Garnforbruk ca 30 g.
 
 
 
Vottene i midten er strikka i Vamsegarn og tova,
og de er i størrelse 3-5 år.
Dette er en "kraftigere" vott,
men størrelsene kommer godt fram på dette bildet.
Det aller beste er å ha hendene tilgjengelige og prøve underveis.
 
 
 
Nå blir det spennende å se om noen av dere vil forsøke å strikke disse vottene, 
og at det jeg har prøvd å forklare er forståelig.
 
Hyggelig om du linker hit om du bruker erfaringene mine og viser på bloggen din.
Like viktig er det at du gir meg tilbakemelding om noe er uklart.
Lykke til!
 
 
Ønsker dere alle en fortsatt fin torsdag!
 
Klem fra Ingunn

11 kommentarer:

  1. Flotte votter du har strikket! Tuuusen takk for oppskrift! :-) Har tenkt LENGE på at jeg skal prøve å strikke de uglevottene- nå må jeg snart komme meg igang! ;-)

    SvarSlett
  2. Du er jammen flink med bundingen :)
    Supre uglevottar i mange størrelsar.

    Takk for koselege kommentarar hos meg.
    Klingebakst, er det lefser det ?

    Ha ein fin ettermiddag !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. De uglevottene er så utrolig søte, de står på strikkelisten min også :) Du hadde jammen strikket mange fine par! Flink og rask :)
    Ha en fin kveld, klem :)

    SvarSlett
  4. Takk for alle gode tips! Vottene er jo så fine!
    Ha en fin kveld! Klem :)

    SvarSlett
  5. Skal si du har strikket i det siste, så mange fine votter!
    Og flott med en bra forklaring. Har lyst til å strikke slike, men det får bli en gang på nyåret! Nå er det julepresanger som gjelder.
    Nå tar jeg helgen og reiser hjem til Kragerø. Skal bli deilig med noen fri dager :)
    Helgeklem fra meg.

    SvarSlett
  6. Kjempefine disse uglevottene.
    Jeg elsker ugler så jeg vil ha et par selv.Men har noen andre prosjekter først...
    Liker å strikke sånne småting:-)

    Ha en flott helg.

    Mvh Wenche

    SvarSlett
  7. Ser at du er i "uglemodus" for tiden. Vottene er kjempefine og det er greit med litt håndarbeid som går raskt unna.
    Her i Tromsø har været endelig snudd etter flere dager med regn og isholke:)
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  8. Så flotte votter :) Ser at uglevotter er veldig inn nå for tiden.
    Skulle bare ønske at eg kunne strikke!
    God helg til deg <3

    SvarSlett
  9. Hei Ingunn, hjertelige hilsen kommer fra Tyskland. Jeg hadde sett blog din og uglevottene for hele familie. Veldig bra. Kanskje jeg strikker vottene.
    Men jeg så lua Jacques Cousteau også og er begeistret. Hjertelige takk sier jeg. Jeg fant rettledning og vil gjerne strikke også for ektemann eller sønn. Takk skal du ha. Nå strikker jeg genseren med norsk møster for jul. Jeg strikker to for barnebarna. Jeg ønsker deg en fin adventstiden med mange lys og gleder. Viola

    SvarSlett
  10. Denne må jeg notere bak ørene til etter jul :) Takk.
    Ha en strålende helg :)

    SvarSlett
  11. De er så flotte! Jo mere jeg ser disse, jo mere sikker på blir jeg at de skal på "må lage"-lista mi ;)

    Klem, Lene Sofie

    SvarSlett